Tuol Sleng en de Killing Fields - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anna Bongaerts - WaarBenJij.nu Tuol Sleng en de Killing Fields - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Anna Bongaerts - WaarBenJij.nu

Tuol Sleng en de Killing Fields

Door: AnnaBongaerts

Blijf op de hoogte en volg Anna

09 Juli 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Dank jullie wel voor alle leuke berichtjes,die doen me erg goed!
Vannacht heb ik heerlijk geslapen,zodat ik weer veel energie had voor een nieuwe dag.Het ontbijt vond ik wederom niet veel aan.Dat is de hele vakantie al flut,maar gelukkig ben ik dol op chips en hoef ik geen honger te hebben.
Vanmorgen gingen we met een tuktuk naar een museum,een gevangenis,wow cool zeg!
Even een stukje geschiedenis voor de volwassenen onder ons:
Een land dat pas sinds 1998 te bereizen is omdat tot dan toe de Rode Khmer de leiding in het land had.

Op 17 april 1975 trokken de Rode Khmer de Cambodjaanse hoofdstad Phnom-Penh binnen.
De hoofdstad met 2 miljoen inwoners werd binnen 3 dagen geheel schoongeveegd en alles in brand gestoken.
Steden mochten niet en iedereen moest naar het platte land.
Pol Pot werd premier van Cambodja, dat werd omgedoopt tot Democratisch Kampuchea.
Hij trachtte op bloedige wijze van Cambodja een communistische landbouwstaat te maken in navolging van Mao's Denken[2].
Steden moesten verdwijnen en iedereen moest boer worden.
Geld, onderwijs, godsdienst en privébezit werden afgeschaft. Huwelijken werden voortaan gearrangeerd, en kinderen werden gescheiden van hun ouders.
Personen die niet meewerkten werden omgebracht.
Ook intellectuelen en academici werden gedood, waarbij het dragen van een bril of het spreken van een vreemde taal iemand tot verdachte maakte.
Pol Pot geloofde namelijk niet in hun ideeën en beschouwde hen als lastige obstakels.

In een periode van 3 jaar werd 20 % van de Cambodjaanse bevolking uitgeroeid het cijfers precies is niet bekend maar ligt tussen de 2 a 3 miljoen burgers.
Hierin is niet meegenomen de aantal mensen die verminkt zijn want op straat lopen mensen zonder
armen, benen echt verschrikkelijk om te zien!

In december 1978 vielen Vietnamese tropen Cambodja binnen en verslogen de Rode Khmer binnen twee weken. Toch wist de Rode Khmer zich nog 20 jaar stand te houden in de Cambodjaanse jungle.
Pol Pot werd in 1997 door een van de hoge commandanten van de Rode Khmer gevangen genomen en overleed negen maanden later.

Een land dus wat heel veel te lijden heeft gehad en om hier te beginnen hebben we de eerste dag meteen maar het ergste gedaan.

Het was bloedheet vandaag en bij de gevangenis stond meteen al een enge meneer die geld wilde.Met zijn drietjes hebben we overal in stilte rondgelopen.Ik mocht niet praten of lachen van pap en mam,want ik moest respect tonen.Soms mocht ik niet kijken van mama,maar ik deed het stiekem toch.
Toen ik het genoeg vond hebben we nog een boek gekocht bij een meneer die de tijd in de gevangenis overleefd had,heel bijzonder!

Tijd voor een ijsje,want we gingen ook nog naar de plek waar alle gevangenen gedood zijn. De Killing Fields van Choeung Ek. Papa en mama kregen een koptelefoon in het nederlands,die pikte ik meteen in. Ik heb hele erge verhalen gehoord ,maar ik vond het wel leuk. Ook hier moest ik stil zijn.Er lagen tussen het zand zelfs nog kledingstukken en er was een huis vol met skeletten.Na deze tocht waren we er allemaal klaar mee,pap en mam waren er stil van.
Terug naar het hotel om lekker te zwemmen,iets te eten en te drinken.'s Avonds zijn we nog even naar de rivier geweest om bij een restaurantje een ijsje te eten en op de boulevard heb ik gesport met Cambodjaanse kindjes.
Papa heeft voor mij lychees gekocht op de markt,kei lekker en van mama kreeg ik een waaiertje.Nu ga ik nog even een dvdtje kijken,want morgen is weer een nieuwe dag en gaan we naar het paleis van de koning!

  • 09 Juli 2012 - 13:10

    Nicole:

    poeh...wat een indrukwekkende verhalen en foto's.....

    Maar wel goed van jou dat je stil bent geweest en niet hebt gelachen.

    jij ligt nu al weer in bed,dus ik zou zeggen...slaap lekker en morgen weer nieuwe avonturen!!

  • 09 Juli 2012 - 13:11

    Nicole:

    BIJNA in bed bedoel ik..

  • 09 Juli 2012 - 15:14

    Tanja:

    Lieve Anna
    Ik word er ook helemaal stil van ...
    Liefs Tanja

  • 09 Juli 2012 - 16:56

    Linn:

    Ha Anna , wat heb je al veel gedaan in je vakantie , en wat lekker dat jij lekker kan zwemmen ! Hier regent het ! Maar gelukkig gaan wij ook bijna op vakantie !nog veel plezier ! Van mijn mama moet ik ook schrijven , groetjes aan je papa en mama ! Xx Linn .

  • 09 Juli 2012 - 17:01

    Oma En Opa Bongaerts:

    Hoi Anna,
    Het is toch wat...flut-eten....chips....ijsjes...ga zo maar door. Niet teveel afvallen hoor!
    Indrukwekkend was de geschiedenisles die je ons leerde.
    Wij weten gelukkig dat niets beter is dan vrede vind je ook niet?
    Groetjes van ons vieren!
    (raadsel: wie zijn dat allemaal?)

  • 09 Juli 2012 - 19:52

    Moniek:

    Nou heel indrukwekkend om te lezen dus ik kan me voorstellen dat het voor jullie nog meer is. Ga je morgen wel iets leuks doen??
    Groetjes aan mama en papa en tot het volgende verhaaltje!

  • 10 Juli 2012 - 07:52

    Wilmie:

    Wauw indrukwekkend, kippenvel :( zelfs ik word er stil van.......

    Groetjes en morgen weer een fijne dag :)
    Wilmie ;)

  • 10 Juli 2012 - 09:48

    Opa Jan:

    Wat een boef was die Pol Pot. Je moet maar snel vegeten wat je daar gezien hebt, dan kun je beter naar de tempels kijken. ANKOR WAT lijkt me heel wat mooier.
    Zijn de broodjes niet lekker?
    groetjes van opa en oma.

  • 10 Juli 2012 - 11:57

    Mama:

    Wilmie die stil is???????Heel knap!

  • 11 Juli 2012 - 07:45

    Wilmie:

    Ja knap hè, niet gedacht dat je mij nog eens stil zou krijgen ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Samen met mijn papa en mama ga ik voor de eerste keer n verre reis maken,ik heb er superveel zin in,maar vind t ook heel spannend

Actief sinds 01 Aug. 2010
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 28601

Voorgaande reizen:

08 Juli 2019 - 22 Juli 2019

Maleisië

16 Augustus 2016 - 02 September 2016

Sri Lanka

15 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Thailand

01 Juli 2012 - 18 Juli 2012

papa's grote wens ( Thailand en Cambodja)

22 Augustus 2010 - 01 September 2010

Mijn eerste verre reis ( Thailand)

Landen bezocht: