Koggala Lake - Reisverslag uit Koggala, Sri Lanka van Anna Bongaerts - WaarBenJij.nu Koggala Lake - Reisverslag uit Koggala, Sri Lanka van Anna Bongaerts - WaarBenJij.nu

Koggala Lake

Door: Anna

Blijf op de hoogte en volg Anna

29 Augustus 2016 | Sri Lanka, Koggala

Weer een leuke dag gehad vandaag. We begonnen met een tuktuk ritje naar het Koggala Lagoon. Deze chauffeur hebben we gisteren geregeld en om 9.00 stond hij volgens afspraak bij het hotel. Bij het meer zijn we op de boot gestapt. De eerste stop was bij cinnamon island. Een man met alleen een doek omgeknoopt pakte een kapmes en leidde ons naar een kaneelplant. Ineens begon mama te gillen, er zat een grote, rode mier tussen haar tenen en die had haar gebeten. De jongen van de boot haalde de mier weg en zei dat ze niet bijten, maar steken. Aangekomen bij de kaneel plant kapte de man een tak af en liepen we naar zijn huisje in de jungle. Hij schraapte een laagje van de stok en daarna sneed hij een laagje van de tak. Hij gaf het aan ons, dat is kaneel. Om kaneelstokjes te krijgen moet je het 1 week buiten de zon laten drogen. Ook maakte hij kaneelpoeder en ik mocht hem helpen. Daarna kregen we kaneelthee. Best wel lekker. Van de bladeren van de plant maken ze kaneel olie. Mama was helemaal blij, want dit was iets wat ze graag wilde zien. Daarna gingen we met de boot naar bird island. Hier konden we niet op, omdat daar slangen zitten. We hebben geen vogels gezien, want het was het seizoen niet. Daarna verder naar een tempel island. Hier wonen 20 monniken. De boot stopte ook nog bij een vis spa. Hier kon je met je voeten in een vissenbad. Mama heeft het 1 seconde geprobeerd, maar vond het niks. De boot bracht ons terug naar de tuktuk. Deze is naar het strand gereden waar we foto’s konden maken van steltvissers. Vroeger visten ze echt zo, nu is het alleen nog voor de toeristen. Ze vroegen 2000 roepie. Belachelijk veel. Papa heeft maar 1000 gegeven, dit is nog € 7,00. 2 mannen vingen een vis. Ze vroegen of papa dit ook wilde proberen. Papa wilde dat wel…..tja weer 1000 roepie. Hier is papa niet ingetrapt. Met de tuktuk verder naar een zeeschildpadden opvangcentrum. De meneer vertelde ons hoe ze de zeeschildpadden proberen te beschermen. Ze rapen de eieren op het strand en begraven ze in hun centrum. Na 2 maanden kruipen er baby schildpadjes uit. Als ze sterk genoeg zijn worden ze teruggeplaatst in de oceaan. De baby schildpadjes waren kei schattig. Er zaten ook hele grote, die een voorpoot kwijt waren, doordat ze in een vissersnet terecht zijn gekomen. Toen we klaar waren met de rondleiding gingen we weer in de tuktuk naar jungle beach. Dit was een heel mooi, klein stukje strand. We moesten een pad door de jungle lopen om er te komen. Onderweg zagen we weer een hele mooie hagedis. Nog steeds was de tuktuk bij ons. Na het chillen heeft die ons terug gebracht naar het hotel. Omdat het een goede man was heeft papa met hem een taxi geregeld die ons morgen naar Negombo brengt. Helaas weer 4 uur in de auto. Toen we ons opgefrist hadden zijn we nog bij Unawatuna beach geweest, waar ik schelpen heb gezocht. Daarna heel lekker gegeten bij een coffee bar, waar een Nederlandse vrouw de eigenaresse is. Ik had een prawn wrap en een bananen royal ijs na.

• 29 Augustus 2016 - 22:06

Opa B.:

Hoi Anna,
    Wat jullie allemaal meemaken......dat hadden wij nooit verwacht. En ook nog zo leerzaam. Ik ken alleen maar de kaneelstokjes uit de supermarkt, maar jij weet nu ook hoe kaneelplanten groeien enz.
    Heel leerzaam.
    Het lijkt me leuk om straks in groep 8 daarover een verhaaltje te vertellen.
    Mooi is ook jouw ervaring met steltvissers. Zij zijn wel erg op de centen. Maar goed dat papa daar niet intrapte.
    Verder geloof ik dat bij jullie elke dag feest is: lekker eten, zwemmen, tuk tuk-rijden en nog zoveel meer.
    Je blijft oma en mij verrassen met jouw dagelijkse verhaal. Ga zo door.
    Groeten.